Annonser från BloggPartner

Svar på fråga - Spring för livet

Sandra om Svar på kommentar - Spring för livet:
Hej, jag har en fråga av ren nyfikenhet.
Har du själv hållit på med trav och vilka erfarenheter har du personligen?

Om du så har det, under hur lång period och hos vilken/vilka tränare? Vad hade du för ansvar och på vilket sätt utövade du sporten?

Tacksam för svar.
// Sandra




Hej hej!

Nej, jag har inte det. Skrev det bara för att man ska tänka sig för innan man kommenterar något påstående om en annan människa.

Däremot, har jag haft hand om travhästar som av olika anledningar behövde komma bort/ha en paus från travet. Varav den ena hästen för att han hade körts för hårt så att hans ben hade blivit överansträngt och han blivit halt.
Sedan tog dom tillbaka honom till travet för tidigt (för att dom inte hade råd att ha honom ståendes) så nu är han död. Avlivad. Borta för alltid.

Dom här hästarna som vi tog hand om hade inget direkt psyke till trav, inte heller någon passande fysik, och man såg på dom hur mycket dom trivdes med att få vara hästar och komma ut på ostressande ridturer.

Så ja, jag har erfarenhet av trav. Även av fler saker än det jag skrivit här, men väljer att inte skriva det så vem som helst kan läsa.



Den här bilden fotade jag -09 på Färjestadtravet. Ser ni något konstigt? Nej, hästen ser ju jättenöjd ut eller hur?
Kolla noga vid bettet. Det är blod.

Ur vinnarhästens mun rann det blod, väldigt nöjd häst tror jag :)
Postat av: Malin

Nu måste jag skriva igen ur min synpunkt:)



Många hästar har inte fysiken eller psyket som du skriver för att platsa i travet, därför får dessa oftast lämna banan ganska tidigt, som tur är då de inte gillar att springa och tävla. Visst, många går till slakt då, men det mår ju inte hästen dåligt av egentligen i längden. Jag skulle hellre slakta mina hästar hur hemskt det än låter i vissas öron, för då vet jag vart jag har dem och jag vet att dem inte plågas och mår dåligt. Så jag vet hur vi "travfolk" resonerar. Vi får knappt några pengar tillbaka för att slakta så vi gör det ju inte för den skullen. Alltså vi tar någon tusing istället för 10-15 tusen som vi kanske skulle få för dem som ridhäst. Så det handlar inte om pengarna utan det handlar om hästens bästa, och så som VI ser det.



Men som sagt, många hästar är alltså sköra och håller inte för snabbare farter. Men oftast så beror många av problem på skoaren vilket många inte vet eller vill inse. Är en häst dåligt skodd så avlastar dom fel och det resulterar allt för ofta i ledinflammationer så att dem blir halt och måste behandlas. Detta blir en ständigt återkommande problem och tillslut orkar man inte forstätta, dels pga tid och pengar. (varje behandling av ledinflammatin brukar ligga runt 3-4 tusen, om inte mer)



När det kommer blod ur munnen så har de oftast bitit sig i tungan. Och som du själv skriver så ser ju hästen helnöjd ut och alltså inget allvarligt :)Alla har nog bitit sig i tungan någon gång och vet hur allvarligt det är..



Skulle gärna vilja veta vad det är för häst du fotat för att se om han fortsatte tävla eller om dom "helt enkelt" avlivade han för att det blödde lite ur munnen, vilket jag absolut inte tror.

2011-12-06 @ 10:26:44
Postat av: Malin

Rättning av mig själv :P

(En behandling av ledinflammation kostar runt 1000kr om det är en led och ofta så kan det nog braka iväg så att flera leder är ibehov av behandling och då kommer det upp emot 3-4 tusen)

2011-12-06 @ 10:29:19
Postat av: Maya

ojoj, fin häst, om min häst kunde prestera så där bra när han gick på travet :)



oj nej, hade han det hade han inte varit min nu :(

ähh jajaj

2011-12-18 @ 10:03:08
URL: http://mayajuuti.blogg.se/
Postat av: linnea :)

Stackars häst :( Hoppas ägaren gör ngt åt det där, har en häst i stallet med fruktansvärt fula sår som hon hade dött av om dom inte hade behandlats...!

Dom såren har hon haft i minst 3 år o tycker så synd om hästar som skadas :/

Hare gött!

2012-01-10 @ 18:40:25
URL: http://liinneajarl.blogg.se/

Jag är alltid intresserad av din åsikt!

Namn:


Kom ihåg dig själv!

E-postadress: (visas bara för mig)

Har du en blogg eller hemsida?

Vad har du på hjärtat?

Trackback