Annonser från BloggPartner

Svar på kommentar - Spring för livet

malin om Spring för livet:
Håller helt med inlägget hos helena som kommenterat ovan, alltså håller jag inte med dig.

Du har inte riktigt koll på travsporten, vilket många ridtjejer inte verkar ha. De antar ofta saker som ex i ditt fall att hästar, travhästar, drivs till max dagligen. Nej, nej! Ingen travtränare som jag känner, så väl amatör som proffs, tränar sina hästar så hårt. Den enda gången de ska prestera max. är i lopp! Skulle alla, som du i princip får det att se ut inom travet träna så, skulle nog inte en enda häst springa väl inne på banan och i tävling. De skulle förlora den glädje de har till tävling och löpning. En häst måste vara frisk och må bra för att prestera bra vare sig det är trav eller ridhäst.. Eller hur? Travsporten har nog hårdare regler än ridsporten så oroa dig inte för den.

Och bara för att du kanske håller på med ridning och kanske inte gillar trav behöver man inte söka/hitta på så elaka saker om sånt man inte har kunskap om. Varför hacka ner på sånt man inte håller på med?




Okej, vid ett sånt här inlägg, som precis nyss blev kommenterat, så undrar jag varför du inte läste inlägget som jag skrev förut där jag förklarade allt lite närmare?

Dessutom, vilket dom flesta verkar tolka fel (och det får jag väl ta på mig om jag uttryckt mig klumpigt) är att jag menar att man dagligen tränar en häst till max. Det menar jag inte.
Jag menar att hästarna drivs till max på tävling (har även sett träningar där detta sker, men säger därför inte att ALLA gör det) och att det sker dagligen. Inte dagligen för samma häst. Hänger ni med på skillnaden?

Och det är okej att "oroa sig", men jag oroar mig inte för travsporten, utan för individerna. Alla hästarna har det inte bra. MEN (innan någon hinner hänga upp sig på det) så handlar det om samma sak i alla hästsportens grenar, inte bara trav.

Men läser man förklaringstexten innan, vilket en del inte hann göra, men som du borde ha kunnat gjort eftersom du kommenterade efter att den kom upp, så är denna texten "vinklad" och har bara med travet. Inget annat.

Och ni som inte alls håller med och som säger att allt det här är fel, ta inte åt er då om allt jag skrivit är falskt. Känner ni er träffade så kanske ni ska ta er en funderare på varför? :)

PS. Man behöver heller inte skriva som att jag är en liten unge som inte kan någonting. Det ger ingen bra grund till en diskussion. Du kan heller inte veta om jag bara är en av alla "ridtjejer" eller om jag faktiskt kanske har hållt på och varit insatt i trav. Det är förutfattade meningar, och ger heller ingen bra grund till någonting.

Men tack för kommentaren i alla fall! Det är som sagt ändå trevligt att få höra era åsikter, och att ni faktiskt skriver bra anledningar till varför ni inte håller med :)
Postat av: Sandra

Hej, jag har en fråga av ren nyfikenhet.

Har du själv hållit på med trav och vilka erfarenheter har du personligen?



Om du så har det, under hur lång period och hos vilken/vilka tränare? Vad hade du för ansvar och på vilket sätt utövade du sporten?



Tacksam för svar.

// Sandra

2011-12-04 @ 03:32:23
Postat av: Malin

Som svar på att du drog up min kommentar - Jag känner mig inte träffad att måsta och svara förklara mig eftersom att jag skrev. Utan rätt ska vara rätt och alla ska ha en chans att uttrycka sin åsikt.



Sen så hanlar trav självklart om pengar, absolut,så är det även i galopp mm vilket inte är att förglömma. Men det handlar om nöje också, både hos tränare och ägare och uppfödare mm. Att bla tränaren får känna glädje när den lyckas visa, genom hästens prestation, att den gjort sitt jobb. Man vill nå framgång och ha kul tillsammans med sin häst på så många olika sätt. Likadant som förhoppnigns alla som har häst vill, att ha kul. Och självklart finns det dem som behandlar sina hästar dåligt på olika sätt och vis, det finns det i alla hästsporter och inget visar att det är så just bara i travsporten.



Kul att du förklarade lite mer utförligt så att man förstod meningen. Men i lopp är det ju mening att de ska prestera så bra som möjligt då hästen körs för bästa placering som möjligt, vilket ibland är att de måste prestera upp emot max gräns.



Sen så beror ju loppets upplägg för hästen mycket på kusken. En kusk som kör dåligt kan resultera i att hästen får "lida" i onödan. Och jag har sätt dem som tränar hästarna väldigt hårt, dock aldrig på max i träning. Aldrig.

2011-12-04 @ 18:24:20

Jag är alltid intresserad av din åsikt!

Namn:


Kom ihåg dig själv!

E-postadress: (visas bara för mig)

Har du en blogg eller hemsida?

Vad har du på hjärtat?

Trackback