Annonser från BloggPartner

Graman - Djävulens påhitt?

Tänkte uppdatera er lite om Zeven, nu när jag kommit igång med ridningen (minus influensan nu då...) efter operationen.


Söt och skummig Zeven efter ett bra ridpass!


Vi (jag och Antonia(Zevens ägare)) rider nu Zeven med graman hela tiden, inte vid hoppning dock haha. Jag vet att det finns jättemånga som är väldigt negativa till graman och oftast hör man att det är för att man kan dra ihop hästen hur mycket som helst. Men bara för att man KAN, betyder det ju inte att man gör det, eller hur?

När man rider med graman är det viktigt att man hela tiden stämmer av och kollar så att du har hästen på tygeln och inte hängandes i gramanen. Man ska absolut inte tro att hästen går i form bara för att man har graman/för att hästen böjer på nacken. Hästen ska ridas i form, dvs bakifrån och fram.

Anledning till att vi använder graman nu ett tag framöver är för att han har gått som hopphäst och inte så mycket dressyrhäst så han har svårt med det där med huvudplaceringen ;)
Han jobbar bra med bakkärran och så, bara det att huvudet åker upp så fort det är det minsta jobbigt. Så istället för att sitta och lirka i munnen som i sann ridskoleanda så ligger ju en graman still, och du kan hela tiden bestämma längden på den och släppa efter när du vill med direkt resultat.
Vilket man ska göra. Eftergiften är jätteviktig! Du ska inte rida med gramanen som en sorts extra tygel.

Jag anser att gramanen inte är något för nybörjare, eller ja, knappt någon hjälptygel är väl det. Samtidigt säger många att man är en dålig ryttare för att man har hjälptyglar, men ibland kanske det är det bästa?

Detta är i alla fall "övervakat" av Antonias tränare, och Antonia "övervakar" mig, så att vi vet att det rids rätt och att Zevens utveckling går åt rätt håll.


Ni är välkomna med frågor och åsikter om detta, men tänk på hur ni uttrycker er, och vilken källa/kunskap ni har innan ni säger något otrevligt. Tack :)

Jag är alltid intresserad av din åsikt!

Namn:


Kom ihåg dig själv!

E-postadress: (visas bara för mig)

Har du en blogg eller hemsida?

Vad har du på hjärtat?

Trackback