Annonser från BloggPartner

Den fina konsten av djurplågeri

Idag har jag växt som person. Idag har jag sagt vad många innan mig borde ha sagt.

Jag var på Grällsta Ridcenter i mindre än ett dygn. Tjejerna som jobbade där var trevliga, men otroligt trötta på sina jobb.
När jag kom igår så fick jag inte träffa några hästar, men däremot höra massa saker från ledartjejerna.

Idag fick jag se en hästhållning som fick mig att ringa och gråta till både min pojkvän och mamma.

Jag tog in en ponny som hade/hade haft fång, hovar som såg ut som ankfötter som dessutom pekade utåt och som också var skodda helt stört.
Den hästen gick hoppläger.

Alla hästars sadlar var helt oanpassade, och man klämde fingrarna där man inte ska kunna.
Hästarna var omusklade och "fula". Hade massa olater, och hela känslan var hemsk. Detta var inga glada hästar.
Dom bets och sparkade folk. En tjej blev sparkad i pannan, en annan på låret.

Ledarna var glada om ingen unge åkt av på lektionen, för det var ovanligt eftersom hästarna bockade och sparkade bakut massa.

Stallen var ofräscha och trånga. Hästarna hade inte rena gångarter/var halta och gick lektioner.

Jag kan tyvärr inte kommunicera med djur eller nåt, men jag kan säga att det behövdes inte för att förstå att dom här hästarna hade det inte bra.
Det enda bra var att dom gick i flockar i stora kuperade hagar.

Helt sjukt! Hur kan man stå för sånt?
Inte jag i alla fall.
Så jag åkte hem, och tog klivet utför stupet och berättade varför jag åkte hem för stallägaren Gunilla.

Hon blev jättearg och frågade hur jag trodde att jag utan någon utbildning kunde stå här och ifrågasätta henne, hennes personal, hovslagare och veterinär. Att jag kanske borde gå någon hästskötarutbildning för att lära mig nåt. Och hade jag den åsikten så passade jag inte in här (nehe, det var ju det jag sa till dig nyss?!), och att jag var bara 19 år så jag kunde inte veta något.

Men jag har tillräckligt med kunskap för att se när någon inte mår bra.
Postat av: Noomie

Jag har ju aldrig vart där, men om det är så som du beskriver vet jag inte vad jag ska säga. De borde bli anmälda och du var riktigt stark som stack därifrån samt sa till ägaren varför. Jag hoppas det finns föer edter dig som vågar stå på sig! Och att någon inspektör eller något åker ut och tittar till hästar+hästhållning på Grällsta.

2011-07-24 @ 12:50:54
URL: http://lexx.blogg.se/
Postat av: Anonym

ANMÄL !!!!!

2011-07-25 @ 00:07:36
Postat av: Pernilla

Säger som dom andra två! Anmäl!

Måste säga att fan vad modig du är också. Det var rätt gjort!

2011-07-25 @ 14:07:48
URL: http://gorillanpernilla.blogg.se/
Postat av: Lamia / Hästblogg

BRA GJORT! Tycker också du ska anmäla.



Bilden i mailet funkade inte så jag tog en från din blogg till veckans VIP, var det okej? :)

2011-08-03 @ 15:10:27
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker också att det var starkt gjort!! Djurens bästa går först!

2011-08-03 @ 15:34:28
URL: http://salentein.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag har också varit i den sitsen, och sagt ifrån. Modigt av dig tycker jag, bara för att man är yngre betyder inte det att man kan bära på mycket kunskap. Uppenbarligen syntes ju resultatet av deras hantering på hästarna, och förr eller senare (helst förr) kommer de förhoppningsvis inse det också. Skönt att du tog dig därifrån.

2011-08-09 @ 17:16:37
URL: http://hastligheter.blogg.se/

Jag är alltid intresserad av din åsikt!

Namn:


Kom ihåg dig själv!

E-postadress: (visas bara för mig)

Har du en blogg eller hemsida?

Vad har du på hjärtat?

Trackback