Annonser från BloggPartner

Hur lär man hästen stegra?


Jag fick en fråga hur man lär hästen stegra, som jag givetvis tar och svarar på! Det har kommit rätt så "naturligt" genom att vi har lekt och tränat, och när vi har tränat på att byta varv mest. (Nu pratar jag om arbete från marken, både löst och i repgrimma med rep.)
När hon lärt sig att byta varv så ökade jag svårigheten genom att be henne byta varv snabbare och i trav/galopp, vilket ibland resulterade till att hon bushoppade i varvbytet, och då var jag snabb med att berömma.
Till slut fattade hon att stegringen/hoppet var något bra, och sen efter det så har jag ändrat kommandot lite att jag går emot henne och liksom hoppar upp.
Dock är det skillnad på när jag ber henne stegra från marken, och när hon gör det för att hon inte vill något när vi rider. Då blir det inte beröm ;)
Hoppas ni förstod liiite, blev jätterörigt känner jag...

Kommer en video på det!
Postat av: e

coolt! :D Snyuyg stegring!

2011-07-13 @ 20:32:21
URL: http://ryyttare.blogg.se/
Postat av: amanda leiva

Snygg blogg!

skulle uppskatta om DU kommenterade min blogg oxå.

www.sweetfield.blogg.se

Tack!

2011-09-17 @ 14:13:59
URL: http://sweetfield.blogg.se/

Jag är alltid intresserad av din åsikt!

Namn:


Kom ihåg dig själv!

E-postadress: (visas bara för mig)

Har du en blogg eller hemsida?

Vad har du på hjärtat?

Trackback